Winter - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu Winter - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

Winter

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

20 November 2010 | Finland, Vaasa

Vandaag zit ik hier precies 3 maanden. Wat is de tijd toch alweer snel gegaan, nog een maandje en dan ga ik alweer terug naar Nederland..

Ondertussen wordt het winter hier, het is al bijna twee weken niet meer boven de 0 graden geweest. Fiets/voetpaden zijn, op een paar stroken na, verstopt onder een laag ijs van zo'n 2-3 cm. Ze strooien hier kleine steentjes i.p.v. zout, daardoor heb je nog verrassend veel grip op de fiets of te voet!
Ik heb zelf niet echt foto's hier gemaakt sinds de sneeuw er ligt, maar om jullie een indruk te geven zal ik wat foto's van anderen toevoegen.
Maar eerst maar weer even terug waar ik bij het vorig verhaaltje gebleven was, Lappeenranta!

Allereerst alvast mijn excuses, ik ben zo stom geweest om mijn camera te vergeten toen we de stad in gingen. Dus ik heb geen foto's van Lappeenranta.

Voor degenen die niet weten waar Lappeenranta ligt: Het is een stad zo'n 230km ten oosten van Helsinki (zo'n 500km verwijderd van Vaasa) en 50km vanaf de Russische grens.

Ik ben op vrijdagmiddag in de trein gestapt die kant op en om half 9 's avonds kwam ik daar aan. Elisabeth (Duitse meid waar ik dat weekend verbleef) haalde mij van het treinstation op, ik had natuurlijk geen idee hoe ik ergens moest komen daar. Ongeveer alle studenten wonen in appartementen naast de universiteit, en dat is zo'n 7km van het centrum vandaan. Nogal een verschil vergeleken met Vaasa, hier zijn de Universiteiten in het centrum of er net buiten. Ook fietsen ze daar bijna niet, ze gaan overal heen te voet of met de bus. Na het zien van de hoogteverschillen in de stad kan ik wel begrijpen dat ze niet overal fietsen, maar helemaal niet fietsen.. Het is een stuk goedkoper dan elke dag met de bus (3,30 per rit)!

Aangekomen bij de appartementen heb ik eerst mijn spullen in haar appartement gedumpt en daarna zijn we naar een paar vrienden van haar gegaan. Ze spelen (bijna) elke vrijdagavond (bord)spelletjes en drinken thee. De andere studenten hadden wel feestjes, maar zij als groepje doen dit. Tja, is weer eens wat anders! We speelden Mexican Train, dat is een variant van domino. Het was gezellig en het was zomaar 1 uur. Een paar van hun gingen de volgende ochtend naar Helsinki en moesten vroeg op, dus toen stopten we en zijn we daar weggegaan. Ik was redelijk moe van de reis dus toen ook m'n slaapplaats maar opgezocht.

De volgende ochtend zijn we naar het centrum van de stad gegaan, lopend! Dat was een hele reis, maar we hebben het gehaald. Daarna rond gelopen in de stad, langs de haven, het park. Even gestopt voor een koffie en wat te eten en daarna weer op naar het appartement.
Avondeten gehad en daarna allemaal (niet tegelijk) gedoucht. Toen iedereen klaar was hebben we een drankspelletje gespeeld en rond een uur of 11 richting de bar/club daar.
Bier was hier 4,50, ook hier kennen ze geen student discount (net als in Oulu). Ik heb medelijden met de studenten daar, wij betalen in veel kroegen/clubs 2 euro voor een biertje. Dat is toch een aardig groot verschil.
Het was verder een gezellige avond en rond een uur of 4 gingen we weer weg.
Op zondag ging ik weer terug naar Vaasa, vreemd genoeg is de terugreis een halfuur langer dan de heenreis. Ik ga met dezelfde treinen terug en de overstaptijden zijn korter, dus waar die tijd vandaan komt.. Zou de trein langzamer rijden?

De woensdag erna hadden we World View Day. Dit organiseren ze elk jaar hier op school en op die dag vertellen de exchange students over hun land, stad en universiteit/school. Ik heb uitgebreid Groningen gepromoot, dé studentenstad van Nederland natuurlijk! Ik heb geen idee of het iemand heeft overgehaald om daarheen te komen, maar ik heb mijn best gedaan.

Op vrijdag zijn we naar een ice hockey wedstrijd gegaan, dit keer met de bus i.p.v. met de fiets. Het kost maar 1,50 en het is een stuk warmer! De eerste 20 minuten waren goed maar daarna ging het snel bergafwaarts.. Vaasan Sport heeft verloren met 1-4, dat viel wel wat tegen. Maar ik heb wel een vlag met het logo van Vaasan Sport kunnen scoren, een leuk souvenier!
In de avond hadden we een feestje van de student union, dat was zoals vanouds weer gezellig!

Morgen ga ik naar de ouders van mijn tutor, ze hebben hem gevraagd of hij +/- 20 exchange students wil uitnodigen voor een dinner bij hun thuis. Dat wordt vast ook weer een leuke avond.
Voor volgende week staat de Triangeli Cruise (party cruise) op de planning. Er gaan maar 6 exchange students vanuit Vaasa maar er zijn nog twee andere universiteiten waarmee deze cruise is georganiseerd (Seinäjoki & Turku). Er komen dus vast wel een paar meer.
Meer dan 1000 Finse studenten, 2 dagen lang op een veerboot met tax-free drinks. Dat wordt vast één groot feest!

  • 26 November 2010 - 11:30

    Laura:

    Mooie foto's! Hier ligt nu ook sneeuw.. :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 612
Totaal aantal bezoekers 24698

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland

Landen bezocht: