De laatste week - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu De laatste week - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

De laatste week

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

14 December 2010 | Finland, Vaasa

Vandaag mijn laatste tentamen afgerond, school hier is nu echt voorbij. Ik heb nog een week te gaan in Finland maar morgen vertrekken de eerste studenten al weer richting hun eigen land..

Na mijn vorig verhaal ben ik naar Helsinki geweest met een groepje. Dit was erg gezellig! We zijn er op vrijdagochtend heen gegaan en arriveerden rond een uur of 2 in de middag op het treinstation. In de middag hebben we wat in het centrum rondgelopen en in de avond naar een ice hockey wedstrijd geweest. Dit was een leuke wedstrijd, HIFK (één van de twee clubs uit Helsinki) won de wedstrijd met 5-0. Ze speelden tegen de Pelicans, deze club komt uit Lahti, dat ligt vlakbij Helsinki.
De dag afgerond met een paar biertjes in een Ierse pub.

Zaterdagochtend zijn we naar Suomenlinna geweest. Dat is een eiland net ten zuiden van Helsinki waar oude verdedigingswerken te vinden zijn. Het sneeuwde en waaide behoorlijk de hele dag, maar we waren met een gezellige groep! Na hier 2 uur rondgelopen te hebben, hebben we wat gegeten daar en zijn weer terug gegaan naar het vaste land.
Hierna zijn we naar het Torni hotel gegaan, dit is een hotel met het hoogste restaurant/bar in Helsinki. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de stad.
Na hier even rondgehangen te hebben, zijn we naar een Chinees restaurant gegaan voor wat avondeten, het eten daar was heel erg lekker!
In de avond naar de Icebar geweest, een ruimte die compleet gemaakt is van ijsblokken midden in een restaurant.. Het was redelijk prijzig, 10 euro, maar daar zat ook één drankje bij inbegrepen. Als je er dan vanuit gaat dat de meeste drankjes in Helsinki een prijs hebben boven de 5 euro, valt het nog redelijk mee.

Hierna hebben we onze weg vervolgd naar The Tiger, een exclusieve (lees: dure) club boven op een winkelcentrum. Om binnen te komen kost het je alleen al 12,50 (10 euro entree en 2,50 voor de garderobe). Maar zo vaak zijn we niet in Helsinki dus dat had ik er wel voor over om daar naar binnen te gaan. In de club waren een groot aantal VIP booth's. Om hierin plaats te mogen nemen moet je zo'n €400 voor één avond betalen!
Na een uur of 2 hadden we het wel weer gezien, en omdat we de volgende dag niet te laat uit bed moesten gingen we terug naar het hotel.

Op zondag zijn we naar een park gegaan waar een monument staat voor een componist. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt één van de meest bekende monumenten te zijn in Helsinki..
Hierna zijn we doorgegaan naar het Olympische stadion en vervolgens een tram genomen richting de haven. Hier is de Market Hall welke gesloten was de dag ervoor, maar hij blijkt ook op zondag gesloten te zijn.
Daarna weer rustig terug gelopen naar het centrum. We hebben wat gegeten en zijn vervolgens naar het treinstation gegaan voor de 4 uur durende reis terug naar Vaasa.

Op 6 december is het Independence Day in Finland, dan vieren ze de onafhankelijkheid van Finland (duh) sinds 1917. Er was een ceremonie in het centrum van de stad waar ze zongen in het Fins, dingen vertelden etc. We verstonden er allemaal niks van, maar het was toch bijzonder om er eens bij te zijn.

Afgelopen weekend zou ik naar Hämeenlinna gaan, maar dit ging op het laatste moment niet meer door.. Volgende keer beter! Ik heb me nu ook wel goed vermaakt in het weekend. Op zaterdag hadden we een pre-christmas party, die zijn er ongeveer elke dag vanaf vorig weekend.. Op zondag hadden we de laatste International Sauna party met exchange students en tutors. Het was heel erg gezellig! Direct na de sauna hebben we (om af te koelen) snow angels gemaakt op het dak. De sauna bevind zich op de 5e verdieping, een soort van penthouse..

Vandaag dan mijn laatste examen gehad. Vanavond dan het eerste afscheid van een aantal studenten en vrienden ondertussen. Ik heb nog een week te gaan en ga komende vrijdag met 5 anderen naar Rovaniemi. Als we daarvan terugkomen zijn er nog maar 2 dagen over, de tijd om in te pakken..
Maar tot dan is het nog volop feest!

• 14 December 2010 - 20:51

Mr. T:

Wat een bezigheden weer ja!

Nou, nog een paar daagjes dus en dan zit het er weer op! Terug naar het vaderland!
    Bedankt voor de updates, Have fun & Enjoy!:D

• 14 December 2010 - 21:50

Ton:

Dat was een cultureel verantwoord uitstapje naar Helsinki!

En straks nog naar de Kerstman in Lapland.
    Weet je dat die Kerstman altijd van die kleine mannetje voor zich aan het werk heeft? Als je daar nu één van mee neemt, kan ie bij ons klusjes doen. Schuurtje ruimen we wel op (of beter, doet ie zelf), hangmatje, de kou is ie wel gewend! Want bij ons is het zomer vergeleken bij vandaag aldaar (over dag) (-14 en bij ons de zomerse waarde van -1). ;)

Een goede laatste week, geniet en bedankt voor je leuke verhalen!

• 15 December 2010 - 14:30

Anneke:

Hee Niels, geniet van je laatste dagen en vooral van het uitstapje naar de woonplek van de kerstman:). En van mij mag je al die kleine mannetjes daar laten hoor, heb het niet zo op elfen, hihihihi. je verhalen waren top en de foto's helemaal!
    We zien je woensdag in Bremen!

• 15 December 2010 - 16:12

Ashley:

Geniet nog van je laatste dagen!

xx