Oulu - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu Oulu - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

Oulu

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

09 November 2010 | Finland, Vaasa

Afgelopen woensdag was de tweede International Sauna party en vlak daarvoor hebben we de datum voor de trip naar Helsinki gekozen.
Op 3 december gaan we met de trein naar Helsinki voor het weekend, waarschijnlijk tot zondag misschien tot maandag. Maandag 6 december is 'Independance day' in Finland, een feestdag dus.

De Sauna party was erg leuk, het was niet zo druk als de eerste keer maar minstens zo gezellig. In de sauna hadden Dave en Markus het erover dat ze in het weekend ergens heen wilden, weg uit Vaasa. Dat wilde ik eigenlijk ook wel, zoveel tijd is er nou ook weer niet en wil natuurlijk nog wel wat van Finland zien!
Toen werd Oulu al genoemd maar we wisten het nog niet zeker, dat zouden we later nog wel bespreken.

Na de Sauna party ging een grote groep richting een kroeg/club maar ik had de volgende ochtend een tentamen. Dus ik ging richting mijn appartement en niet veel later naar bed.
Het tentamen was een stuk makkelijker dan ik verwacht had, dus ik verwacht wel een voldoende..

In de middag heb ik Dave aangesproken en gevraagd of er al iets bekend was over het weekend. Hij wist het nog niet en zou het bespreken met Markus. De nacht erna (van donderdag op vrijdag) werd ik midden in de nacht wakker (rond half 4) van een sms. Of ik mee wilde naar Oulu voor het weekend.
Natuurlijk, maar dat had je ook in de ochtend kunnen vragen! We zouden rond een uur of 3 in de middag vertrekken. Markus is met zijn eigen auto naar Vaasa gekomen, en we gingen met zijn auto die kant op. We zaten dus niet vast aan trein tijden, dat is wel een stuk makkelijker en ook goedkoper als de auto vol zit.

In de ochtend hoorde ik dat Pierre (Frans) en Anthony (Italiaans/Belgisch) mee zouden gaan. Gezellig, met z'n vijven in een Seat Ibiza! Om kwart voor 3 kreeg ik een sms van Markus dat hij rond kwart over 3 mij en Dave op zou halen. En toen waren we op weg, op naar Oulu!
Oulu ligt zo'n 320 kilometer naar het noorden vanaf Vaasa, het was dus wel even een flinke trip. Het was wel een leuke trip. Pierre maakt nogal eens wat grappige woorden in het Engels zonder dat hij het zelf door heeft. Pas als wij allemaal lachen vraagt hij wat hij nou weer heeft gezegd. Dat levert soms hele grappige gesprekken op!

Om kwart voor 9 kwamen we aan in Oulu. Dave had contact gehad met een paar couchsurfers en zou wel een plek voor ons om te overnachten regelen. Ongeveer een halfuur voor aankomst werd dat afgezegd.. Maar gelukkig hadden we een plan B, een hotel! Met dank aan Lisa (Duitse stem van TomTom) was het hotel makkelijk te vinden.
Het hotel was 30 euro per nacht per persoon. We waren met 5 mensen, maar wij hadden bedacht dat we twee keer een tweepersoons kamer zouden boeken en dan kon de 5e op een luchtbed slapen. Scheelt ons weer wat geld en niemand had hier verder een probleem mee (misschien het hotel wel, maar dat was onze zorg niet).

Nadat we de spullen naar onze kamers hadden gebracht zijn we nog even snel richting de sauna gegaan, deze was nog 40 minuten beschikbaar. Er was ook een zwembad en een jacuzzi aanwezig, voor 30 euro per nacht zou ik hier wel langer willen blijven! Jammer genoeg is dat alleen het weekend tarief, door de week kost het twee keer zoveel.

In de avond/nacht zijn we naar een club geweest, Dave was 2 jaar geleden in Oulu geweest en dit zou een geweldige club zijn. Dat mocht ook wel, de entree was 6 euro en daarna nog 2 euro voor de jas. De club heeft 5 verschillende ruimtes verspreid over 3 verdiepingen. Jammer genoeg doen ze in Oulu niet aan studentenkorting, dus bier was 5,40. Een beetje te duur als je het mij vraagt, maar elke Fin betaalt dat ervoor.
Na een gezellige tijd in de kroeg nog even wat gegeten en daarna terug naar het hotel.

De volgende dag was het All Saints Day, een feestdag in Finland. Als gevolg hiervan was alles dicht, op een paar coffeeshop (ja echte coffeeshops, niet de Nederlandse variant hierop) en een kiosk. We hebben wat rondgelopen door de stad, foto's gemaakt bij dé politieman in Oulu. Dit is een standbeeld van een politieman bij de haven. Schijnt het bekendste toeristending uit Oulu te zijn, ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Hier vlakbij stond een groot scherm met informatie over de stad. Na nader onderzoek bleek dit een touchscreen te zijn waar je dingen over Oulu kon opzoeken, spelletjes kon spelen en ook een foto kon laten maken en laten opsturen via e-mail!

We hebben hier wel veel lol mee gehad, was zomaar een uur voorbij. Toen werden we toch wel erg koud (het was -3) dus zijn we even opzoek geweest naar iets wat binnen was. Het duurde even voordat we iets gevonden hadden, maar uiteindelijk hadden we een cafe/restaurant gevonden waar ze een voetbalwedstrijd aan hadden staan. Wat er nog bij kwam was dat ze hier bekend stonden om hun goede chickenwings. Omdat we toch honger hadden hebben we maar wat wings met friet bestelt.
Ze waren inderdaad heel erg lekker!

Na het eten en de wedstrijd weer richting hotel, de sauna ging om 17.00 aan en dan ging ook de deur naar het zwembad en jacuzzi open. We wilden daar toch nog wel even gebruik van maken, dus we wilden er op tijd heen.
Uiteindelijk was het 19.00 voordat we die kant opgingen, er waren 3 in slaap gevallen en waren niet van plan om snel wakker te worden..

Na een uitgebreide sauna sessie en vervolgens nog langer uitgerust te hebben in de jacuzzi was het maar eens tijd om ons klaar te maken om uit te gaan.
Na een avond/nacht uitgaan nog even wat eten en daarna weer richting het hotel voor alweer de laatste nacht.

We moesten de volgende dag voor 12 uur 's middags uitchecken dus de wekkers stonden op half 11-11 uur. Na het uitchecken nog even naar Coffeehouse voor een koffie (duh) en ontbijt. Daarna nog even de Stockmann in geweest, dat is vergelijkbaar met de V&D in Nederland.
Om kwart over 3 vonden we het maar eens tijd om weer richting Vaasa te gaan. Er was ondertussen een laagje sneeuw gevallen, was op vrijdagavond al begonnen. Het was op sommige plekken dus erg glad. Maar rond een uur of 8 waren we weer in Vaasa.
Het was een zeer vermoeiend maar zeer geslaagd weekend!

Op maandagochtend had ik (weer) een tentamen, deze was heel goed te doen. Die zelfde ochtend had ik het cijfer al terug en dat was een 5!
De eerste keer dat ik de cijfers hier in Finland zag dacht ik al: 'Wat is iedereen hier slecht of is het onderwijs zo moeilijk?'. Maar wat bleek, ze geven cijfers van 0 tot 5. Vanaf 1 is een voldoende en 5 is het hoogste wat je kan halen. Alle onvoldoendes krijgen een 0.

Komend weekend ga ik naar Lappeenranta zoals het nu staat. Op bezoek bij iemand die ik in mijn 'feestweek' in Vaasa heb ontmoet. Bijna alle andere exchange students gaan naar St. Petersburg van donderdag t/m maandag. Omdat ik geen paspoort heb kan ik jammer genoeg niet met hun mee, zou een zeer leuke ervaring geweest zijn.
Maar dat mag de pret niet bederven, ik ga me vast vermaken in Lappeenranta!

  • 11 November 2010 - 22:52

    Anneke:

    Zo vakantieganger ;)alweer zo'n leuk en enthousiast verhaal. Nog heel veel plezier gewenst de laatste weken daar, maar dat zal wel lukken. Ook zonder paspoort!

  • 16 November 2010 - 20:54

    Cold:

    Het was weer geweldig om te lezen :P
    Kan me echt gewoon helemaal inleven in je verhalen.

    klinkt nog steeds echt super daar!

    Groeten!

  • 22 November 2010 - 09:58

    Mr. T:

    Wooooh, sneeuwfoto's!

    "Ze" zeggen dat er hier in Nederland binnenkort ook sneeuw aankomt. Ben benieuwd!

    Leuke foto's & leuk verhaal weer :D
    Beetje late reactie van mij, excuses daarvoor!:x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 24694

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland

Landen bezocht: