Op naar Lapland! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu Op naar Lapland! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

Op naar Lapland!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

05 Oktober 2010 | Finland, Vaasa

Zoals gewoonlijk was ik weer wat vergeten bij mijn vorige verhaal.. Dit bedacht ik de dag erna al, maar het is er niet van gekomen om het te typen.
Dus laat ik daar maar mee beginnen!

Wasa by night! Ik weet niet meer of ik hier al over vertelt heb, dus zal ik even uitleggen wat het is.
Wasa is de naam van Vaasa in het Zweeds en by night spreekt voor zich lijkt mij. Het is een soort kroegentocht waarbij het de bedoeling is om in minimaal 8 verschillende clubs/kroegen/restaurants/lunchrooms iets te bestellen. Hierbij krijg je een stempel op je stempelkaart. Zodra deze kaart vol is krijg je een t-shirt als souvenir, bewijs dat je het gehaald hebt.
Waarom het 'by night' heet is ons wel een raadsel, het begint namelijk om 10 uur 's morgens!

Maar goed, eigenlijk iedereen had school die dag. Ik had samen met nog een paar gelukkig alleen 's morgens les, dus zijn we rond half 1 's middags begonnen met het verzamelen van de stempels. Om 4 uur was de eerste les Survival Finnish en we wilden een t-shirt hebben voordat die les begon.
Eerst maar eens begonnen met een lunch, een goede bodem is natuurlijk een must als je alcohol gaat drinken!
Bij een sandwich en een koffie kregen we de eerste stempel. Nadat dit op was zijn we doorgegaan naar de eerste kroeg! 'Biertjes' zijn hier redelijk groot in de kroeg, normaal is 0,4 liter in veel kroegen. Dit zou dus nog wat worden, we hadden nog 6 te gaan na de eerste..

Na de eerste kroeg besloten we maar om wat shots te nemen, dus sterke drank in een klein glas dat je in één keer achterover slaat. Ben je sneller klaar! Dit hebben we 4 keer volgehouden, de kroeg waar we voor de 7de stempel kwamen had geen shots. Maar omdat een 3 van ons al flink aangeschoten waren (klein postuur en niks gewend volgens mij), wilden ze het bier ook in één keer achteroverslaan. Goed hoor, we hadden toch nog maar 3 kwartier voordat de les begon. Dus we hadden niet echt tijd voor langzaam, het was namelijk ook nog 10-15 minuten fietsen naar het gebouw waar we de les hadden. Daarna op naar de laatste! Met z'n allen geproost (proost = kippis in het Fins) in het Fins en de laatste shot naar binnen gewerkt. Eindelijk, we waren klaar!
Het t-shirt hadden ze in elke bar in verschillende maten, we konden dus gelijk de kaart inleveren en ons t-shirt in ontvangst nemen!
Gelijk aangetrokken natuurlijk en met nog 20 minuten op de klok, op de fiets gestapt en richting de eerste les Fins!

Zoals je natuurlijk wel kan begrijpen, na het nodige alcohol vonden wij dit een zeer leuke en vooral grappige les. De volgende dag hoorde ik van iedereen die geen t-shirt gehaald had dat de les zeer saai was en dat wij de enigen waren die het leuk vonden!

Dan terug naar de afgelopen week, het was weer een redelijk rustige week. Paar keer 's avonds naar de sauna gegaan, wat biertjes gedronken bij iemand. En vooral druk bezig geweest met een presentatie, die ik samen met een Duitser (Nils!) moest doen afgelopen vrijdag voor English Conversation. Het is al wel leuk dat er iemand is met bijna dezelfde naam als mij, maar dat we dan ook nog bijna iedere presentatie samen doen maakt het natuurlijk leuker! (Ik doe voor een ander vak ook de presentaties samen met hem.) Dat je bijvoorbeeld in het begin jezelf en de ander voorstelt: 'I'm Niels and he's Nils'. Dat zorgt toch altijd voor een (kleine) glimlach op het publiek!

Woensdag, donderdag en zelfs nog vrijdagochtend vlak voor de presentatie, zijn we druk bezig geweest om deze voor te bereiden. Het onderwerp was muziek en dan gericht op 'dance' en 'metal'. Ik nam (logisch) het dance gedeelte voor mijn rekening en Nils het metal gedeelte. Ik had zelf al het gevoel dat de presentatie erg goed ging en de leraar dacht precies hetzelfde! Zijn exacte woorden: 'That was a great presentation, I like the powerpoint slides very much and you kept me interested for the whole presentation!'. Jammer genoeg waren er enkele spelling- en typefoutjes door de laatste controle gekomen, maar verder was er niks op aan te merken.
Bij elke andere docent hier zouden deze woorden me niks zeggen, dat zeggen ze namelijk bij iedere presentatie. Zelfs bij de presentaties waar de slides vol met tekst staan en er alleen wordt opgelezen van papier of de slides.
Maar de leraar van English Conversation heeft een voorbeeld gegeven, hij geeft cursussen aan bijvoorbeeld managers van bedrijven hoe je iets moet presenteren. Hij heeft dezelfde presentatie die hij hierbij gebruikt aan ons laten zien. Het was de bedoeling om iets soortgelijks te doen en dat blijkt dus goed gelukt!

Nadat de les afgelopen was om 3 uur moest ik snel richting mijn appartement om mijn tas te dumpen, schoenen te wisselen, jas te wisselen en weer snel op de fiets richting de kust. We hadden namelijk een middag gepland om een stuk in het bos te lopen, in dit bos was ook een open fireplace waar hout ligt en een rooster voor boven het vuur. Het was ongeveer 5 kilometer lopen met de fireplace ongeveer in het midden.
Het was gezellig en lekker om even een stuk te lopen! Zie de foto's om een indruk te krijgen hoe het daar is.
Bij de fireplace aangekomen, heeft iemand wat hout gehakt en ik en iemand anders hielden ons bezig met het maken van het vuur! Iedereen had worsten meegenomen voor op het rooster en wat bier om erbij te drinken.
Na ongeveer anderhalfuur hier gezeten te hebben hebben we de resten van het vuur gedoofd, onze spullen weer ingepakt en onze weg vervolgd! Om ongeveer half 8 waren we weer uit het bos.

Die avond was er een feest georganiseerd door de student union en we hadden een preparty bij een Spaanse jongen in zijn appartement. Het feest is genaamd Royal Madness en de dresscode was 'Hollywood'. De omschrijving hierbij was 'everything you think is Hollywood'. Het enige wat ik dacht was 'WTF?' en gelukkig heb ik een t-shirt waar dat exact op staat, die moest het dus maar worden!
Het was een leuk feest, alleen jammer genoeg hebben ze bijna alle feesten in dezelfde club en de DJ's daar zijn niet zo goed..
Maar bijna alle exchange students waren daar en we hadden het samen gezellig, dus het was een geslaagd feest wat mij betreft!

De zaterdag erna natuurlijk eerst uitgeslapen, tot ongeveer 12 uur. Na ontbijt en een douche op naar de stad, ik had nog een goede jas nodig voor de trip naar Lapland!
Deze heb ik gevonden bij Intersport (ja die hebben ze hier dus ook!). Op de weg terug nog langs mijn tutor geweest, ik kon namelijk van hem wel een weekendtas lenen voor de Lapland trip. Het leek mij een beetje teveel om één van mijn koffers mee te nemen en mijn rugzak is te klein voor spullen voor 4 dagen. Gelukkig kon het zo worden opgelost!
Daarna weer op naar huis, ik zou namelijk met 2 anderen naar een ice hockey wedstrijd gaan van de lokale club Vaasan Sport. Ze spelen in de Mestis league, dit is het op één na hoogste niveau dat er voor ice hockey is in Finland!

De arena waar de wedstrijd gespeeld werd is aan de andere kant van de stad, het was dus even een stukje fietsen. Maar dat was het zeker waard! Het is zeker voor herhaling vatbaar. Het is een zeer snel spel met de nodige agressie als ze tegen elkaar botsen, wat nogal vaak gebeurd. Er zijn ook foto's gemaakt door iemand die mee was maar die heb ik nog niet, zodra ik die foto's heb zal ik ze hier online zetten!

Op zondag heb ik niet zoveel gedaan, uitgerust filmpje gekeken wat boodschappen gedaan. Ik had nog handschoenen en een muts nodig, deze heb ik beide gevonden gelukkig!
Maandag ochtend had ik mijn eerste tentamen, deze was redelijk makkelijk. Het was voor het vak Management Accounting, we moesten een Income statement, Cash flow budget en een Balance sheet opstellen. Dit heb ik op de middelbare school zovaak gedaan, het enige verschil is dat het nu in het Engels is. Dus voor dit tentamen kreeg ik dan ook een 'pass'!

Ik wilde graag nog lunchen op school maar dat kon pas vanaf 10.45 en het was pas 9.30. Dus we hebben ons even vermaakt in de computerruimte. Hier las ik een e-mail die de avond ervoor verstuurd is. Het begon al met: 'The following information should have been emailed to you together with
the VAMOK-info earlier this week.
So for those of you who for some reason didn't get the earlier email:'. Niemand, maar dan ook niemand van de exchange students had deze mail gekregen. Dit was met informatie over de party cruise van Turku naar een plaats in Zweden en terug naar Turku.

Deze cruise is zeer bekend onder studenten en alle Finse studenten vertelden ons ook al vanaf het begin dat we dit moesten doen! Wij hebben dus elke week aan onze tutors gevraagd of ze al wisten wanneer deze cruise was. Nooit kregen wij enig antwoord hierop. Maar nu deze mail, de verkoop van de tickets voor deze cruise begon die maandag! Je moest een groep van 4 hebben om een cabin te kunnen boeken. We hebben dus zo snel mogelijk een groep van 4 samengesteld en gingen richting het kantoor van de student union. Hier stond een gigantische rij met studenten voor.. We vreesden het ergste. En inderdaad, toen er nog 4 voor ons waren werd hun verteld dat het uitverkocht is. Shit! Hierop werd in het Fins gezegd dat iedereen naar buiten moest en dat ze zouden kijken of er nog cabins zijn waar maar 3 mensen inzitten zodat iemand anders erbij kon. Wij kunnen (natuurlijk) nog niet zo goed Fins, dus wij bleven gewoon staan. Hierna hebben we een erg zielig verhaal opgehangen en lieten blijken erg teleurgesteld te zijn omdat we de mail die zelfde dag pas kregen.
Na ongeveer een halfuur dit verteld te hebben zouden ze bellen naar een andere student union (de cruise wordt georganiseerd met nog 2 andere student unions van 2 andere scholen) of zij misschien nog een cabin vrij hadden. We kregen te horen dat ze teruggebeld zouden worden en dan zouden zij het aan ons doorgeven, eerst maar even lunchen dan, het was ondertussen al half 1.

Na de lunch zijn we teruggegaan en hadden we afgesproken dat ze één van ons zouden bellen als ze meer wisten. De dag ging voorbij en we hadden er eigenlijk geen hoop meer op.

Maar dan, vanmiddag tijdens de lunch! Ik kreeg een sms van degene die gebeld zou worden, er was een cabin voor ons vrij! Het was wel 10 euro duurder dan normaal omdat het een A-class cabin is in plaats van een C-class. Maar dat maakte ons helemaal niks uit, nu betaalden we 50 euro voor de busreis naar Turku, de cruise voor 2 dagen en een busreis terug. Daar heb ik geen enkele moeite mee voor iets wat je als student in Finland gewoon gedaan moet hebben!
Hierna zijn we onmiddellijk weer naar het kantoor gegaan om te betalen en onze gegevens in te vullen, en toen kregen we de tickets. Mijn dag kan niet meer stuk!

Morgenochtend vertrekken we richting Lapland! Vanmiddag nog even langs de supermarkt gegaan om een doos met bier in te slaan. Omdat 24 blikjes wel erg veel is voor alleen mijzelf hebben ik en Gregor (Oostenrijker) besloten om samen één doos te kopen en deze te delen. Dit moet vast wel genoeg zijn!

Nu ga ik bezig om mijn tas in te pakken voor Lapland en verder alles klaar te zetten. We gaan vanavond feesten, de hele nacht door en daarna gelijk door in de bus naar Lapland. Wat moet je anders doen tijdens 10 uur in een bus? Slapen is de beste optie wat ons betreft!

Ik ben dus vanaf morgenochtend tot zaterdagavond weg, dus jullie hoeven voor zondag hier niks nieuws te verwachten!

Op naar Lapland!

  • 05 Oktober 2010 - 13:08

    Mr. T:

    Woeeeh Spannend verhaal! Ziet ernaar uit dat jij je tijd wel goed doorkomt daar. Leuke foto's ook, chill landschap :D
    Have fun in Lapland! :D
    Spätah

  • 05 Oktober 2010 - 15:45

    Anneke:

    Leuk verhaal! Wauw mooi landschap daar in finland. Ik hoop dat je heel veel plezier hebt in lapland..maar dat gaat vast wel lukken als ik het allemaal zo lees ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 24705

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland

Landen bezocht: