Lapland, het verhaal - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu Lapland, het verhaal - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

Lapland, het verhaal

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

13 Oktober 2010 | Finland, Vaasa

Zo, dan hierbij het verhaal van mijn Lapland trip!

Het begon allemaal al de dag voordat we richting Lapland vertrokken (5 okt.). Omdat het een hele lange busreis zou worden besloten we met een groepje de hele nacht te gaan feesten en daarna 's ochtends de bus in te gaan. Zo gezegd, zo gedaan! Alleen bleek het groepje iets kleiner dan vooraf werd gedacht.. Dit mocht uiteraard de pret niet drukken en we gingen gewoon naar de kroeg! Na een uur in de kroeg werd de groep al wat groter, van 3 naar 9 personen.

Op een gegeven moment kwam ik weer terug op de plaats waar wij rondhingen in de kroeg na een bezoek aan het toilet en werd er druk naar mij gewezen. Mijn eerste gedachte: 'Ok, wat heb ik gedaan?!'. Maar het bleek minder erg dan ik dacht, er was ook een Nederlandse meid aanwezig en ze wilden haar even duidelijk maken dat ik de Nederlandse jongen was waar ze over hadden vertelt. Ha, een 3e Nederlander in Vaasa! Zij komt ook uit Groningen en studeert aan de RUG. Na een kort gesprek bleek het alweer half 4, de tijd dat alle kroegen/clubs sluiten in Finland, veel te vroeg naar mijn mening..
Omdat wij nog 4 uur te gaan hadden totdat de bus vertrok moest er maar wat eten in, op naar onze vaste pizzeria voor de nacht! Hier kwamen we Pierre tegen, een Franse jongen die hier ook als exchange student is en met ons naar Lapland zou gaan. Plotseling na ongeveer 20 minuten liep hij de zaak uit en we hebben hem niet meer terug zien komen, hij had zijn jas achter gelaten dus deze hadden wij maar meegenomen..

Rond een uur of vijf vonden we het maar eens tijd om weer richting onze appartementen te gaan. Gregor (de Oostenrijker) moest nog een paar dingen inpakken en wilde nog douchen voordat we richting de bus vertrokken. Dave had ons een champagne ontbijt belooft om 6 uur, dus wij om 6 uur naar zijn appartement. Na een halfuur aanbellen en naar zijn telefoon bellen deed hij eindelijk open, hij was in slaap gevallen. Beetje jammer, maar gelukkig werd hij nog wakker! We vonden het ondertussen al te laat voor een uitgebreid ontbijt en na een paar broodjes was het alweer bijna 7 uur. Op naar ons eigen appartement, tassen pakken en op naar de campus. Hier zouden we om 7.40 worden opgepikt door de bus. Voordat de bus er was, was het inmiddels 8 uur. Verschillende mensen waren te laat maar hebben het gelukkig nog wel gehaald. Op één na, Pierre. Wij hadden zijn jas wel bij ons en die konden we daar moeilijk buiten achter laten. Zijn jas ging dus mee in de bus en naar Lapland!

Eenmaal onderweg lag ik na ongeveer 10 minuten in een diepe slaap.. Toen werd ik na 2 uur rijden bruut wakker gemaakt, het was tijd voor onze eerste pauze. Even de benen strekken, richting het toilet en een flesje met water vullen (dit was ik vergeten voor vertrek..). Na ongeveer 20 minuten vervolgden wij onze reis. Eén van de docenten deelde ons mee dat de volgende stop over ongeveer 2 - 2,5 uur zou zijn in Oulu, hier zouden we gaan lunchen. Nadat hij deze zin had uitgesproken was iedereen in verwarring, tijdens de meetings voor deze trip was gezegd dat de lunch zou worden gehouden in een Ikea vestiging net over de grens in Zweden. Deze docent was hier niet van op de hoogte, maar dit was natuurlijk ook goed het zou dan alleen wat later worden.

Na de stop had bijna iedereen koffie gedronken en waren veel opeens goed wakker en dat was te merken. Wat een lawaai in de bus opeens. Gelukkig had ik mijn MP3-speler mee met geweldige oordopjes, deze sluiten mijn oren af zodat ik niks anders hoorde dan mijn muziek. Nu kon ik weer lekker gaan slapen! Na een tijdje werd ik weer wakker gemaakt, we waren aangekomen bij de Ikea. Lunch!
Nadat we allemaal binnen waren was het even een zoektocht naar het restaurant. Daar aangekomen bleken wij ongeveer de enigen in het hele restaurant te zijn, maar met ons zat het gelijk halfvol! Het eten was zeer goed in te nemen, Zweedse gehaktballetjes met friet. Omdat ik geen creditcard heb (deze is door een fout van de bank geblokkeerd en ik wacht nog op een nieuwe..) moest ik met euro's betalen en kreeg ik Zweedse kronen terug. Toen dacht ik gelijk: 'Na het eten maar eens opzoek of ze een kussen verkopen voor dit geld, dat ligt vast een stuk beter in de bus!'. Het was maar 23 Zweedse kroon, ongeveer 3,75 euro. Maar nadat ik het briefje van 20 had bekeken heb ik maar besloten om deze te houden, hier staat Nils Holgersson op! Het is natuurlijk geen 'Niels' maar toch, bijna een naamgenoot! En het is toch maar 3 euro ongeveer..

Na een uur in de Ikea werden we terug verwacht bij de bus. Na ongeveer 1,5 uur was iedereen terug en was het weer tijd om verder te gaan! Hierna heb ik eigenlijk niet meer geslapen, wel geprobeerd maar dat was niet succesvol. Dus maar wat muziek geluisterd, naar buiten gekeken en gepraat met de mensen om me heen. Voordat ik het wist was het alweer tijd voor de één na laatste stop voor onze eindbestemming. Dit was een souveniershop bij de Arctic Circle (Poolcirkel). Hier hebben we stil gestaan voor ongeveer 30 minuten waarna we onze weg weer hebben vervolgd. Nu was het tijd voor de laatste stop voordat we aan zouden komen bij onze cabins. Dit was een supermarkt, voor het inkopen van brood, beleg, fruit en andere versproducten. Hierna snel weer in de bus en op naar Äkäslompolo, onze eindbestemming! Hier eenmaal aangekomen was het al donker en was het even zoeken naar onze cabins. Nadat de chauffeur de straat had gevraagd aan een voorbijganger was het snel gevonden.
Eenmaal aangekomen stond de docent van het vak International Teamwork ons op te wachten, zij ging mee met de 1e groep en zou met ons weer mee terug gaan op zaterdag.
We haalden onze spullen uit de bus, de tassen, de dozen met bier en tassen met drank.. En de etenswaren natuurlijk! Dit moesten we even allemaal buiten laten staan en daarna allemaal naar binnen komen.
Hier werden enkele regels vertelt, zoals: 's morgens om 8.30 is het ontbijt, 's avonds om 6 uur is het avondeten en 's avonds na half 11 geen lawaai meer maken voor de mensen die willen slapen. Hierna werd iedereen in een kamer ingedeeld, zodat er geen kamers waren waar een nationaliteit 2 keer voorkwam. Er waren slaapkamers voor 4 en 2 personen, ik kwam samen met een Chinees op een kamer. Hij is vriendelijk en aardig, niet zo goed in Engels maar dat is opzich niet zo'n probleem. We zouden toch alleen maar op de kamer zijn om te slapen en tanden te poetsen.

Nadat we onze spullen op de kamer hadden gebracht en onze bedden hadden opgemaakt was er een 'evening tea' met belegde broodjes. Hiervoor waren wij samen gekomen als Sauna & Hiking team en heeft de docent ons beide sauna's laten zien. De elektrische en de houtgestookte. We hebben gelijk een vuurtje gemaakt in de oven van de houtgestookte oven om deze op te warmen, het leek ons wel een goed idee om even in de sauna te gaan die avond na een lange bustrip. Na dat het vuur goed brandde in de oven hebben we een grote hoeveelheid hout erin gestopt en zijn we terug gegaan voor wat eten en mee te delen dat de sauna klaar gemaakt werd.
Eerst konden de meiden/vrouwen in de sauna en na ongeveer 1,5 uur konden de jongens erheen. Ik ben deze avond niet naar de sauna gegaan, had nauwelijks meer energie om op te staan dus in de sauna leek me niet erg verstandig.

Om ongeveer 12 uur was iedereen uit de sauna en werd er begonnen met het eerste drankspel.. Ook hier heb ik de eerste avond maar niet aan meegedaan, ik zou wel foto's maken! Het was niet met mijn eigen camera, dus ik heb geen idee wat er met deze foto's gebeurd is. Rond een uur of 1 maar eens richting bed, morgen hadden we een drukke dag voor de boeg!

Ik had mijn wekker op 8 uur staan, kon ik nog even snel onder de douche voordat we aan het ontbijt zouden beginnen. Maar ik werd om half 8 al wakker en was gelijk ook klaar wakker. Dan maar eerder uit bed en onder de douche. Had ik daarna nog even tijd om buiten rond te kijken nu het licht begon te worden. De eerste dag was het wat bewolkt maar toch vond ik het al erg mooi daar. Omdat het redelijk fris was maar weer terug naar binnen gegaan en een beetje de troep van de avond ervoor opgeruimd en afgewassen. Het is niet alsof ik iets anders te doen had.
Om 8.25 op naar de andere cabin waar het ontbijt was. Bij het ontbijten zat ik bij de leraren aan de tafel, we moesten nog bepalen welke route we exact gingen lopen die dag. Dit was redelijk snel gedaan, wij hadden onze voorkeuren voor beide dagen al gegeven. Maar omdat voor de tweede dag zon voorspeld werd leek het de docent beter om de routes om te draaien, dus die van de tweede dag op de eerste dag en omgekeerd.

Nadat iedereen klaar was met ontbijten en de spullen weer opgeruimd waren, was het tijd voor een lecture van The Official Program Team. Een EHBO les, het is toch wel handig om te weten wat je moet doen als er iets gebeurd ergens midden in de bossen. En vooral ook wat je niet moet doen dan.
Hierbij kregen we eerst wat theorie, regels van wat je wanneer moet doen en vervolgens een demonstratie van de stabiele zijligging. Na afloop werd nog even vertelt wie een EHBO kit bij zich had tijdens het hiken, het is altijd handig om te weten bij wie je moet zijn als er iets gebeurd natuurlijk! Dit waren Mirco (een Duitser die bij mij in het hiking & sauna team zat), één van de docenten en ik.

Dan eindelijk, was het (bijna) tijd om te vertrekken voor onze eerste tocht! Nog even alle spullen in de tassen stoppen die mee moesten zoals lunchpakketje, drinken, camera's. Daarna buiten verzamelen en dan begonnen we aan onze eerste wandeltocht. We vertrokken vanaf de cabins richting de aangegeven route op de kaart (ik zal op de kaart inkleuren welke routes we hebben gelopen en deze tussen de foto's plaatsen). Het was eerst een stuk lopen over planken over een moeras. Hoewel het geen moeras leek, werd dit wel meteen duidelijk als je naast de planken stapte. Je zakte gelijk zo'n 30cm weg.
Al snel waren we voorbij het moeras en kwamen we in bebost gebied langs één van de twee grotere meren daar. Het liep hier wat lastiger, wortels van bomen groeien over de paden en het is verboden om iets tegen de natuur te doen. Dus alle omgevallen bomen moeten ze laten liggen, dit zorgt ervoor dat je regelmatig over een boom heen moet stappen.
Maar daar stond weer tegenover dat het hier veel mooier was! Kleine riviertjes, hoogte verschillen waardoor je tussen de bomen door het meer verderop kan zien.. Ik zou daar wel een hele dag gewoon kunnen zitten en kijken!

Na een rustpauze en ongeveer 3 uur lopen waren we aangekomen bij een fireplace. Sausage time! Onze eigen 'Bear Grylls' (wie kent hem niet?) zorgde voor het vuur. Hij is een Chinese jongen die helemaal into survival is. Hij heeft een Survival Guide van de SAS, de Britse elite eenheid van het leger. Maar omdat hij nogal een moeilijke naam heeft noemden we hem Bear Grylls, dat is een stuk makkelijker uit te spreken!

De docent vertelde dat er bij deze fireplaces altijd vogeltjes zijn. Deze vogeltjes eten brood uit je hand, dus wat brood in je hand en dan je hand uitsteken. Zodra ze het in de gaten hadden namen ze een duikvlucht, pakte het stukje brood en aten het op ergens hoog in een boom. (http://www.youtube.com/watch?v=dIXNrrjPHnw <-- filmpje die iemand van onze groep daar gemaakt heeft, en achteraf bewerkt)

Na ongeveer een uur hier gezeten en gegeten te hebben werd ons vertelt dat we 2 keuzes hadden om terug te gaan. Er was de makkelijke route, langs de andere kant van het meer weer terug richting de cabins. Of je nam de 'iets' moeilijkere route die over een heuvel ging en daarna terug. Ik koos ervoor om de moeilijkere route te nemen, het was nog vroeg en ik wilde wel een stukje lopen! Nou dat heb ik geweten..
Het begin was nog gewoon bos, dat ging ook al redelijk steil omhoog. Maar ongeveer halverwege de berg hield het bos op en begonnen de stenen. Zoals ook op de foto's te zien is, waren er veel stenen. Heel veel stenen.
Nou was dit niet eens een probleem. Wat wel wat lastig was, was dat het steil omhoog ging en sommige stenen los lagen. Als je op de verkeerde stapte viel de steen dus naar beneden en kon dit nare gevolgen hebben voor de mensen achter je!
Gelukkig is het allemaal goed gegaan en kwamen we na verloop van tijd aan bij de top van de berg, 519 meter boven zeeniveau! Het was een beetje bewolkt die dag dus uitzicht was er niet op de top. We konden hooguit 100 meter rondom ons heen zien, dus we liepen maar verder. Na een tijdje horizontaal gelopen te hebben begon de route weer naar beneden te gaan. De weg naar beneden was veel makkelijker, sowieso is dat makkelijker, het ging hier rustig aan naar beneden. Plotseling stond iedereen stil, er was een kudde rendieren iets verderop. Dus zonder (veel) geluid te maken liepen we rustig verder om wat dichterbij te komen. Iedereen wilde hier natuurlijk foto's dan wel filmpjes van maken!
Ik heb enkele foto's gemaakt, ze zijn allemaal gemaakt op volledige zoom (10x optisch). Toen we wat dichterbij wilden gaan vond iemand het leuk om er heel hard heen te rennen en te schreeuwen. Niemand had enig idee waarom, maar toen waren ze dus weg.

Gelukkig waren we in Lapland, waar meer rendieren zijn dan inwoners. Dus we zouden vast wel meer tegen komen! Hierbij hadden we onze reis dus maar weer vervolgd en na ongeveer 20 minuten lopen kwamen we aan bij een volgende fireplace. Hier hebben we geen vuurtje gesticht maar hebben we alleen wat uitgerust, even wat gegeten en gedronken.. Na een 20 minuten rust was het weer tijd om verder te gaan, de laatste etappe (was de gedachte)! Het was nog ongeveer 4 kilometer lopen tot onze cabins. Maar na een 40 minuten lopen stopte de docent vooraan en zei 'Turn around, I think we should have gone left at the last opportunity and now we're lost!'. Ok, lekker was dat. Maar het was niet anders, omdraaien en weer terug! Het was ongeveer 20 minuten terug naar die afslag dus het viel nog mee. Hier aangekomen namen we wel de goede route en liepen we verder. Na een 30 minuten verder lopen kwamen we weer op een kruispunt van paden en zei iemand 'this looks familiar'. En dat deed het zeker, dit was waar we zonet vlakbij waren voordat we omdraaiden!
We waren dus voor niks terug gegaan en hadden ook nog een omweg gemaakt. Maar de andere kant was dan weer dat we een schedel, een skelet en wat levende rendieren hebben gezien. Dit was ook niet erg raar, we waren vlakbij een reindeerfarm.
Maar we wilden graag naar onze cabins, het was inmiddels 4 uur en we waren behoorlijk vermoeid. Dus maar snel weer op pad!
Voor een tijdje konden we geen verkeerde route nemen, er was maar 1 route. Maar toen kwamen we aan bij een rivier, rechtdoor gingen we over een brug en naar links was richting onze cabins (volgens onze docent). Dus naar links dan maar! Na ongeveer 10-15 minuten lopen stopten we weer. 'We need to cross the river and it seems that there is no bridge here.' Nee dat zagen wij ook wel, bij de brug gingen wij naar links!

Nogmaals omdraaien dus en weer terug, nu wel over de brug en verder. Na een stukje lopen langs de rivier kwamen we bij een tweede brug aan (de hangbrug op de foto). Dit vonden wij (alle jongens) een zeer leuke brug, als je aan de ene kant op en neer sprong ging de hele brug op en neer!
Dus een paar meiden waren aan het wachten totdat wij aan de overkant waren voordat zij aan de oversteek begonnen. Dit duurde enkele minuten, wij hadden zo'n lol en we zouden hier waarschijnlijk niet (snel) weer komen!
Maar na 10 minuten was dan iedereen over de brug en liepen we verder. Na een volgende 10 minuten waren we er dan eindelijk, terug bij de cabins! Het was inmiddels net na 5 uur en iedereen was helemaal uitgeput. Maar het was een zeer geslaagde ochtend en middag, geweldige natuur gezien!

Omdat ik in het Hiking EN Sauna team zat moesten wij er ook nog voor zorgen dat de sauna gereed was voor gebruik die avond. Dit hebben we gelijk maar even gedaan nadat we onze spullen in onze kamers hadden gedumpt. Het klaarmaken van de sauna is in principe zorgen dat de oven gereed is, dus de asla leegmaken. Zorgen voor genoeg hout zodat hij blijft branden, de bak met water vullen en even een snelle schoonmaak. Dit was gebeurd in ongeveer 15 minuten. Nu was het dan eindelijk tijd om uit te rusten.. Even op de bank liggen, biertje erbij en wat muziek. Perfect!

Om 6 uur was het tijd voor het avondeten, deze avond was dat rijst met kipcurry. Hoewel het totaal niet leek op kipcurry was het wel goed in te nemen! Hierna de mededeling gedaan dat vanavond de sauna eerst voor de jongens was en daarna voor de meiden. Vervolgens gelijk naar de sauna cabin gegaan om vuur te stichten in de oven. Nadat dit gebeurd is, duurt het ongeveer nog 45 minuten voordat de sauna op temperatuur is (80 graden celsius).
Deze avond zou ik wel naar de sauna gaan. En zoals het in Finland hoort, allemaal naakt en met een biertje!
Na een 20 minuten zweten in de sauna was het tijd voor de eerste duik in het meertje. Dat was zóóó koud.. Dat dacht ik toen ik erin ging, maar toen ik er weer uit was voelde het best wel goed!
Nu weer terug in de sauna voor een volgende zweetsessie!
Iets meer dan een uur later had iedereen wel genoeg van de sauna. Nog een laatste keer een duik in het meer en daarna afdrogen, terug naar boven (de sauna cabin lag lager dan de rest) en daar in de douche.

Nadat de meiden ook terug waren van de sauna (om ongeveer 10 uur) was het tijd om aan 'the evening program' te beginnen. De groep die verantwoordelijk was voor het avondprogramma had als thema 'Lapland idol'. We moesten in een groep verschillende dingen doen en hierop werden we beoordeeld.
Deze avond hield dat zingen in. Ongeveer 1 week voor de Lapland trip hadden we allemaal een e-mail gekregen met de opdracht om groepjes te vormen van maximaal 3 personen (moest gemixt zijn, dus géén 3 jongens of 3 meiden) en een liedje en een dans voor te bereiden. Uiteindelijk bleek dat er maar 3 groepen iets hadden voorbereid, de rest koos daar iets uit. De 3 docenten die mee waren, waren de juryleden.
Ik deed samen met Olga (een Duitse meid) en Gregor (de Oostenrijker) het nummer Bailando. Ik heb geen idee waarom, maar Gregor en ik hadden geen idee en Olga wilde deze doen. Nou ok, vooruit dan maar. Gelukkig had ze de songtekst uitgeprint en meegenomen voor ons zodat het in ieder geval nog iets zou worden.
Ik was blij toen het afgelopen was, wat een vreselijk nummer! Wij waren de eerste groep dus vanaf nu konden we eerst blijven zitten.

Nadat ze zangronde voorbij was, was het tijd voor het volgende onderdeel. Hierbij was het de bedoeling om een lange sliert te maken van de kleren die je aanhad. Je mocht zelf weten hoeveel je uittrok.. Uiteindelijk won de groep met de meeste kleren (natuurlijk).

Het was ondertussen net half 12 geweest en het officiële avondprogramma was afgelopen. De docenten gingen terug naar hun kamers en wij bleven daar rondhangen en speelde nog wat drankspelletjes. Na de nodige hoeveelheid bier ging ik rond half 3 naar bed. Dat vond ik wel laat genoeg, wetende dat het ontbijt de volgende morgen gewoon om 8.30 was.

De volgende ochtend had ik mijn wekker op 8 uur staan, dan had ik nog genoeg tijd om rustig wakker te worden en mij te begeven naar de ruimte waar het ontbijt plaats vond. Toen ik naar buiten stapte zag ik dat de zon scheen en het helemaal helder was. Dit zorgde voor een prachtig uitzicht en hier ben ik dan enkele minuten blijven staan waarna ik mijn weg naar het ontbijt vervolgde.
Na de nodige boterhammen en koppen koffie naar binnen te hebben gewerkt was het alweer tijd voor de volgende lecture van 'The Official Program Team'. Vandaag ging het over Lapland, het enige dat ik onthouden heb is dat Rovaniemi de hoofdstad is en dat er in Lapland meer rendieren zijn dan dat het inwoners heeft.
Toen de lecture afgelopen was, was het tijd om ons klaar te maken voor de volgende wandeltocht! Vandaag gingen we eerst met de bus naar het Nature Centre vlakbij en hier begonnen we. Het was even zoeken naar het begin, de route wordt aangegeven met paaltjes met een oranje geverfde bovenkant. Maar deze zijn wat lastiger te zien in de herfst (of Ruska zoals dat in Lapland heet) omdat er dan veel van deze kleur is.. Na een paar minuten zoeken was het begin gevonden en begonnen we aan onze tocht!
De eerste 800 meter waren op eigen risico, ze waren dit deel aan het renoveren. Maar omdat dit volgens één van de docenten een prachtig stuk was zijn we er toc

  • 13 Oktober 2010 - 18:33

    Ton:

    Wat en verhaal.... geweldig genoten zien wij... Eén vraag, de Chinezen ooit terug gevonden? ;)

  • 13 Oktober 2010 - 19:18

    Niels:

    Ja hoor, ze verdwenen alleen 's avonds/'s nachts altijd.

  • 14 Oktober 2010 - 13:48

    Anneke:

    Jemig Niels wat een verhaal, lijkt meer op een roman ;). Maar dat je het leuk hebt gehad is wel duidelijk! Leuk dat jullie proberen om nog eens te gaan en dat naar het geboortedorp van de kerstman..wauw

  • 14 Oktober 2010 - 20:01

    Coldy:

    was het te merken dat ik er meerdere dagen aan gewerkt heb?

    Niet te merken, het las echt alsof je het in een ruk vertelde. Heerlijk om te lezen, lang verhaal maar het blijft boeien!

    Het klinkt allemaal echt geweldig daar. toch een stuk leuker dan (nu al 7 jaar) naar dezelfde school.

    heel veel plezier nog en ik blijf je verhalen lezen!

  • 15 Oktober 2010 - 13:08

    Mr. T:

    Wooooh, lang verhaal!Maar genoeg noemenswaardige belevenissen.

    Verdwijnende Chinezen in de nacht? Vampiernezen?:O

    Nja, have fun, and tot schrijvens!

  • 27 Oktober 2010 - 16:41

    Niels:

    Weet niet of iemand dit nu leest maar ok:

    Ja het duurt lang voordat het volgende verslag verschijnt. Ik had dit eigenlijk afgelopen zondag willen doen maar toen is het er niet meer van gekomen en was de laatste dagen een beetje druk.
    Vanavond wordt het ook niks meer ivm Halloween feest maar morgen ben ik de hele dag vrij. Dus morgen moet het goedkomen!

  • 28 Oktober 2010 - 21:59

    Anneke:

    Morgen eerst maar even uitslapen en dan een mooi verhaal schrijven over de belevenissen van de afgelopen periode;)

  • 29 Oktober 2010 - 22:43

    Anneke:

    Het is alweer overmorgen:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 24712

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland

Landen bezocht: