Feestweek - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu Feestweek - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

Feestweek

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

30 Oktober 2010 | Finland, Vaasa

Alweer even geleden sinds mijn vorige verslag, maar dat mocht ook wel na dat lange verhaal..
Ik zal het deze keer wat korter houden :-).

Vorige week (vanaf 17 okt. in de middag) hadden we een week vrij. Officieel heet dit 'study week' maar het is gewoon herfstvakantie natuurlijk! Een aantal exchange students grepen deze gelegenheid aan om even terug te gaan naar hun eigen land, familie en vrienden. Ook waren er een paar waarvan er familie/vrienden overkwamen naar Vaasa.
Mijn plan voor deze week was om op bezoek te gaan bij vrienden in Hämeenlinna. Dat is de stad waar ik in april geweest ben toen ik in Finland was.
Inderdaad, dat was het plan.. Op de zaterdag hoorde ik van de jongen waar ik zou overnachten dat hij de hele week moest werken. Dus toen heb ik iemand anders gevraagd, maar hij is net een eigen bedrijf begonnen en had deze week ook geen tijd.
Oke, dacht ik, dan blijf ik wel in Vaasa deze week en ga ik een keer een weekend bij hun op bezoek.

Op de vrijdag was er een verjaardagsfeestje van een Duitse meid. Ze was eerder die week jarig, maar omdat zij niet zo van het feesten doordeweeks is werd het vrijdag gevierd. We werden uitgenodigd om rond 19.00 te komen, er zou eten zijn voor ons dus we hoefden niet van te voren te eten. Natuurlijk werd niet iedereen uitgenodigd, dan zou het wel erg druk worden daar.
Het was erg gezellig, spaghetti gegeten en vervolgens nog wat (drank)spelletjes gespeeld. Rond een uur of 1 ging iedereen weer huiswaarts.

Zaterdag begon, natuurlijk, met uitslapen. Voor de middag stond er een ice hockey wedstrijd gepland waar we heen gingen en 's avonds naar Fontana (club/discotheek).
De ice hockey wedstrijd eindigde, zoals alle wedstrijden die wij tot nu toe gezien hebben, in winst voor Vaasan Sport. Het was wel een spannende wedstrijd, na de officiële speeltijd (60 minuten) was het gelijkspel (1-1). Hierna wordt er een extra 15 minuten gespeeld met goldengoal. Het team dat dan scoort heeft gewonnen, en dat was natuurlijk Vaasan Sport!
Na afloop van de wedstrijd zijn we naar een appartement gegaan van een Duitse meid die er vlakbij woont. Hier hebben we wat gegeten en zijn vervolgens eerst weer terug naar onze eigen appartementen gegaan. Het was nog maar half 9 en de club ging niet eerder open dan 10 uur. Dus we spraken af om rond half 11 daar te zijn.
Ook dit was weer een zeer geslaagde avond! Rond een uur of 4 gingen we huiswaarts.

Op de zondag hadden we vooral veel rust. Uitslapen, even naar de sauna, douchen, eten en daarna klaar maken voor de volgende party avond. Vanavond gingen we naar Hullu Pullo (letterlijk vertaald betekend het 'gekke fles'), dit is een redelijk grote bar/club. Er is een zitgedeelte, een uitgebreid gedeelte om te dansen en (het leukste onderdeel) een karaokebar!
Deze avond hebben we met een groep (8-12 mensen) verschillende nummers gezongen. Waaronder James Blunt - You're beautiful en Bob Marley - Buffalo soldier.
Toen de club gesloten werd zijn we nog langs de pizzeria geweest, zodat we met een gevulde maag eerst een stuk naar huis konden fietsen en daarna konden gaan slapen.

Maandag was een gehele rustdag. Eerst heb ik samen met Gregor ontbeten/geluncht bij het restaurant van de Universiteit. Goed eten voor een goede prijs!
Nadat ik terug was heb ik me bezig gehouden met wat dingen voor school, dat moet natuurlijk ook gebeuren.. Voor de rest op maandag nog een film gekeken en niet al te laat naar bed gegaan. Het zou nog een drukke week worden!

Na het wakker worden en opstaan op dinsdag was het weer tijd voor een ontbijt/lunch op de Universiteit. Op de terugweg even een korte stop bij de supermarkt voor wat drinken en eten en dan eerst weer terug naar m'n appartement. Een beetje gechat, aflevering van South Park gekeken. Dan snel wat eten en weer op naar het centrum. We gingen bowlen!
We waren met z'n zevenen: Gregor (Oostenrijk), Hyungsun (Zuid-Korea), Sara (Duitsland), Nils (Duitsland), Broer van Nils (weet zijn naam niet meer), Niels (een vriend van Nils) en natuurlijk ikzelf. Ha, dat werd leuk. 3 Niels'en, of tenminste je spreekt ze allemaal zo uit.
We hadden gereserveerd voor een uur, maar na een uur bowlen wilde iedereen nog wel een uur. Dus we hebben er nog een uur bij gedaan en dan na 2 uur was iedereen er toch wel zat van. Hierna even snel een hapje gegeten en daarna door naar Oliver's Inn!
Dit is een bar die voornamelijk door Zweedse studenten wordt bezocht. Dinsdagavond is studentenavond voor de Zweedse studenten, dus het beloofde een drukke avond te worden!

En dat was het zeker, rond half 12 was het al helemaal vol en vloeide de alcohol rijkelijk. Het was erg gezellig en om half 4 was het alweer tijd om naar huis te gaan.. Het regende licht, wat het nog erger maakte om naar huis te fietsen!
Maar we zijn allemaal weer veilig aangekomen voor een (beetje) nachtrust.

Woensdag stond er (weer) een ice hockey wedstrijd op de planning en daarna nog weer even op stap. Maar eerst weer op naar de Universiteit voor een stevig ontbijt!
Na een middag een beetje bijkomen, filmpje/serie kijken, was het tijd om richting de ijshal te gaan. Het was wel een leuke wedstrijd om naar te kijken, ze maakten wat minder stomme fouten dan de vorige wedstrijd. Uiteindelijk heeft Vaasan Sport weer gewonnen (2-1)! Na de wedstrijd hebben we weer even wat gegeten bij Sara (de Duitse meid die er dichtbij woont) en rond een uur of 11 zijn we richting Hullu Pullo gegaan. Het was weer een zeer gezellige avond/nacht!

Na uitgeslapen te zijn begon weer een (relatief) rustige dag. Op donderdag is er hier nergens 'studentnight', dus het zou nogal duur zijn om uit te gaan. Ik en een paar anderen waren uitgenodigd om pannekoeken te komen eten bij twee Duitse meiden in de avond. Nadat iedereen uitgegeten was zijn we allemaal blijven hangen, wat praten, drinken, lachen. Het was (zoals de andere avonden) weer gezellig en voordat we het wisten was het alweer een uur of 2. Maar eens tijd om weer naar huis te gaan, iedereen was moe en wilde slapen.

Op vrijdag hebben we eigenlijk niks gedaan, tenminste niet samen. Iedereen sliep uit, was bezig met school of andere dingen. Ik heb zelf wat stageopdrachten van bedrijven doorgelezen, wat mailtjes verstuurd en wat huiswerk gemaakt. Maar niet al te laat naar bed die avond want het was de hele week al laat..
Het laatste weekend van de vakantie was het ook vooral rustig aan doen, op de maandag begon het drukke leven alweer. Op zaterdagavond ben ik samen met twee anderen nog even uitgeweest, maar we hebben het niet al te laat gemaakt..
Dan de laatste 'vakantiedag', morgen begon het harde leven weer. Nouja, hard.. Ik had maar één les die dag en het was ook nog een erg makkelijke les!

De week was verder zoals elke andere week, op de vrijdag na. Op vrijdag heb ik alleen English Conversation en deze vrijdag zouden we de les samen doen met zijn klas van de theaterschool van de Zweedse universiteit. Het was een hele leuke les! Als eerst hebben we een soort van 'wie ben ik' gespeeld. Iedereen kreeg een briefje op zijn/haar rug met de naam van een bekende persoon en moest daarna rondlopen en anderen vragen stellen. Het duurde even, maar uiteindelijk had ik door dat ik Obama was!
Na dit onderdeel gaven de studenten van de theaterschool een korte voorstelling voor ons. Was een leuke voorstelling! De Fin tussen andere culturen; Duitse, Engelse, Spaanse en Franse. Achteraf vertelden ze dat ze ook een Nederlandse hadden bedacht maar er was te weinig tijd om die er ook tussen te doen..
Het was een leuke les en wat ons betreft één om vaker te doen. Al zal dat bij ons niet meer gebeuren, het was namelijk voor de studenten van de theaterschool de laatste les die ze van deze docent krijgen dit jaar.

Het was een beetje veel van hetzelfde in de vakantieweek, maar we hebben ons wel zeer goed vermaakt! Voor volgende week staat er weer een International Sauna Party op de planning op woensdag en dan gaan we ook de trip naar Helsinki bespreken!
Ik wil nog zoveel doen en er is nog zo weinig tijd.. Nog 7,5 week en dan zit ik alweer in het vliegtuig terug, de tijd gaat veel te snel!

• 30 Oktober 2010 - 19:14

Anneke:

Gezellig verhaal ;). Ja de tijd vliegt voorbij als je het leuk hebt en dat lees ik zeker uit je verhaal. Weer veel plezier de komende week:)

• 01 November 2010 - 14:56

Mr. T:

"Achteraf vertelden ze dat ze ook een Nederlandse hadden bedacht maar er was te weinig tijd om die er ook tussen te doen.." --> Schande en zonde!

Nja, 't is naait aans! Verder wel een goed verhaal. :D Nog 51 dagen (op het moment dat ik dit lees) en dan is't weer voorbij.