Zon! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu Zon! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

Zon!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

25 Augustus 2010 | Finland, Vaasa

De afgelopen dagen was het regen, veel regen. Gisteravond en nacht regende het ook nog steeds.
Maar vanochtend werd ik wakker en zowaar zag ik de zon schijnen! Daarna snel uit bed gegaan, gegeten gedoucht en even mijn mail gecheckt. Mail van de woningcorporatie (VOAS), of ik het getekende contract en de 'apartment card' deze week nog bij hun wil langs brengen. Op de apartment card moest ik invullen wat de staat van het appartement nu is, iedereen snapt vast wel wat daar de bedoeling van is.. :-)

Nouja, zo gezegd zo gedaan. Daarna even op Google Maps gekeken waar ik heen wilde. Nu ik een fiets heb en het mooi weer was kon ik gelijk wel even een rondje door de stad maken!

Uiteindelijk rond een uur of half 11 vertrokken, eerst richting VOAS om de documenten af te leveren. Vervolgens geprobeerd om mijn uitgestippelde route te vervolgen. Dit ging niet geheel volgens plan, waarschijnlijk ergens een afslag verkeerd genomen..

Ik wist wel dat ik naar het westen moest om bij het water, en dus de haven, te komen. Nu is het erg makkelijk om het westen te vinden aangezien het centrum (eigenlijk meer dan alleen het centrum) allemaal rechte straten heeft. Dus dan maar die kant op!

Eenmaal aangekomen bij de kust even uitgerust op een bankje. Hier was vrij weinig te zien, dus na 10 minuten weer op de fiets. Onderweg herinnerde ik me dat er aan het einde van de straat waar ik nu woon ook een haven is. Ik was hier één keer lopend langs gekomen afgelopen weekend, maar bij gebrek aan goed weer weer snel richting huis gegaan. Nu het weer een stuk beter was kon ik daar nog wel eens gaan kijken, dacht ik zo!

Na een kleine 30 minuten hier gezeten en rondgelopen te hebben had ik er wel weer genoeg van, en het begon wat donker te worden in de lucht. Dus weer richting huis. Onderweg kwam ik langs een supermarkt, gelijk maar even het avondeten gehaald!

Ik heb op een kaartje (geprobeerd) aangegeven waar ik geweest ben vandaag.
1 = de locatie van mijn appartement
2 = VOAS
3 = de eerste plek waar ik bij het water gezeten heb
4 = de laatste plek in de haven waar ik vandaag geweest ben.

De plekken liggen allemaal niet erg ver van elkaar, als je de kortste route neemt. Omdat ik wel zin had om even een stukje te fietsen is het allemaal met een (kleine) omweg gebeurd. Maar zo zie je ook meer van de stad in mijn ogen :-).

Er is een groot verschil met de loop- en fietspaden in vergelijking met Nederland. In principe zijn hier nergens stoepen maar loop je op het fietspad. Alleen bij de grotere/bredere/drukkere wegen zijn fietspaden met daarnaast een aparte strook voor voetgangers.
Er zijn ook geen aparte stoplichten voor fietsers, deze gaan mee met de voetgangerslichten.
Ook viel het mij op dat hier eigenlijk bijna geen fietsen zijn met verlichting. Dit blijkt helemaal niet verplicht te zijn! Gelukkig zijn hier wel overal straatlantaarns en heeft elke fiets wel reflectoren. Maar toch is het wel apart als je Nederlandse regels gewend bent bij het fietsen.

Morgen een nieuwe uitdaging! Dan ga ik kijken of ik de wasmachine zo ver krijg om mijn wasgoed schoon te maken (met hulp van mijn huisgenoot).

  • 25 Augustus 2010 - 17:28

    Mr. T:

    Foto's! YAY! \o/

  • 25 Augustus 2010 - 19:54

    Ton:

    Op de fietse met de banden vol met wind! Zo kom je nog eens ergens. Het gezonken scheepje op je foto? Op Streetview is ie nog in volle glorie te zien. Veel plezier!

  • 25 Augustus 2010 - 19:57

    Samantha:

    En nu nog foto´s van Niels erbij!
    Ga zo door Harry Mulisch ^^

  • 25 Augustus 2010 - 19:57

    Niels:

    Ik zie het, op Streetview is ie nog helemaal te zien. Maar hij is nu inderdaad gezonken..

  • 27 Augustus 2010 - 10:54

    Ashley:

    Leuke foto's! en succes met je was!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 24710

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland

Landen bezocht: