Oriëntatie dagen - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu Oriëntatie dagen - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

Oriëntatie dagen

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

31 Augustus 2010 | Finland, Vaasa

Gister en vandaag waren de oriëntatie dagen voor ons, de exchange students.
De maandag begonnen we met een korte voorstelronde, hier zei elke student zijn/haar naam, land van herkomst en welke studie hij/zij gaat volgen het komende semester.

Hier kwam ik erachter dat ik dus echt de enige Nederlander hier ben. Niet dat dat een ramp is. Op deze manier zal ik mij dus echt moeten focussen op het Engels en dat gaat me tot nu toe goed af al zeg ik het zelf!

Na de korte voorstelronde werd er informatie gegeven over de stad Vaasa en het land, Finland. Daarna nog meer informatie, nu over de school en het studeren op deze school.

Kortom was het in de ochtend vooral informatie, informatie en nog meer informatie! Na de lunch werd er een presentatie gegeven door een docent van deze school. Hij vertelde dat hij 20 jaar geleden hier kwam als exchange student maar dat hij is blijven hangen. Wie weet blijf ik ook wel hangen!

Deze man (Ik weet zijn naam zo niet meer..) kon heel boeiend vertellen, hij heeft het gehad over het eten & drinken. Over het leven in Finland, in de winter en in de zomer. Hij heeft jammer genoeg zijn verhaal niet helemaal af kunnen maken want we kwamen in tijdnood. Tenminste, de docenten kwamen in tijdnood. Er moest namelijk ook nog gewerkt worden aan welke courses (vakken/lessen) iedereen gaat volgen. Het Finse systeem hierbij (tenminste op deze school) is heel anders dan het Nederlandse. Hier kan jezelf je vakken kiezen binnen de opleiding, met als enige voorwaarde dat het binnen je opleiding is en dat je het minimale aantal punten haalt. Dat ligt op 60 per jaar als ik het goed heb.

In andere woorden was de eerste dag vooral veel informatie en bezighouden met verplichtingen. De tweede dag daarentegen was veel leuker!

Op de tweede dag, vandaag dus, begon het programma pas om 12 uur. Behalve voor de mensen die nog niet klaar waren met het kiezen van de vakken welke ze gaan volgen, waaronder ikzelf. Dus mijn dag begon om 9 uur hier op school. Tegen een uur of 10 was iedereen helemaal klaar hiermee. Dan was het dus nog 2 uur wachten voordat er weer iets op het programma stond. Gelukkig was die 2 uur zo voorbij, even praten met wat andere studenten. Rond 11 uur richting het restaurant om alvast lunch te hebben en daarna op naar de bus!

Voor vandaag stond een sightseeing tour op het programma. Het eerste halfuur was niet echt heel erg interessant, hierbij reden we door het centrum van de stad. Deze heb ik de afgelopen dagen al vaak gezien en mijn tutor heeft er ook al een aantal dingen over vertelt.

Na het centrum gingen we naar het oude deel van Vaasa, dat ligt 7 km buiten het centrum. Ergens rond 1850 is toen bijna de complete stad (bestond op twee gebouwen na uit houten gebouwen) verwoest door een brand. Na deze brand is besloten om de stad dichter bij de zee te herbouwen, waar de stad nu dus is. We hebben enkele ruïnes bekeken, oude gebouwen en kerken.

Maar het hoogtepunt (letterlijk) van deze dag was pas op het einde. We reden richting de archipelago, dat is een natuurgbied net ten noorden van Vaasa. Tussen het vasteland en het eiland (Replot) bij dit archipelago is de langste brug in Finland! Hij is iets meer dan 1 km lang. Deze is ook terug te vinden bij de foto's! Naast de brug is een restaurant/eetcafé waar we gestopt zijn voor koffie/thee en wat gebak.

Na ongeveer 3 kwartier stapten we weer in de bus en zijn we door een dorpje gereden op het eiland. Er zijn ongeveer 2100 vaste bewoners op dit eiland, in de zomer loopt dit aantal op tot ongeveer 10.000. Veel Finnen uit Vaasa en omgeving hebben een 'summercottage' op het eiland.

Na dit rondje in het dorp reden we weer richting de school in Vaasa en daarmee was er een einde gekomen aan de oriëntatie dagen. Morgen begint het echte leven, de eerste lessen!

Vanwege de beperkte ruimte voor foto's hier heb ik ze op een webalbum van Picasa geplaatst.
Deze is hier te vinden: http://picasaweb.google.com/116189004426190357977/Vaasa2010?authkey=Gv1sRgCPDahqaUoOP54gE#

• 31 Augustus 2010 - 17:55

Mr. T:

Woeeeeh another update!
    Nu nog (meer) Fins leren.
    Klinkt wel alsof je je dagen tot nu toe nuttig besteed hebt. Niks geen drankverhalen en zuipfeesten en alcoholpartijtjes! Neen, Niels is een brave student!

Sprekulator!

• 31 Augustus 2010 - 19:14

Jan Keuning:

Hoi Niels,

Leuk van je avonturen te horen. Je bent een goede en vlotte schrijver! Had ik niet achter je gezocht.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

hoi,

Jan

• 01 September 2010 - 06:38

Anneke:

Alweer zo'n leuk verhaal. En prachtige foto's, wat en spectaculaire brug!

Groetjes Anneke

• 01 September 2010 - 18:43

Anneke:

Hoi Niels,
    Je kan heel veel foto's opladen nu, je bent een VIP! En nu ons verblijden he met foto's en je leuke verhalen. Jij kan echt vlot schrijven. Vergeet niet je zelf er af en toe op te zetten.

Groetjes