The Beer Olympics - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu The Beer Olympics - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Niels Keuning - WaarBenJij.nu

The Beer Olympics

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

17 September 2010 | Finland, Vaasa

Alweer een week voorbij, de tijd gaat snel hier. Dat is natuurlijk een goed teken, de tijd gaat altijd snel als je het leuk hebt toch?

Ik bedacht dat ik in mijn vorige verhaal vergeten was om te vertellen dat ik een nieuwe huisgenoot hebt. De Pakistaan is verhuist naar een ander appartement en in de kamer naast mij is nu een Italiaan ingetrokken. Zijn naam is Lorenzo en hij studeert aan de Universiteit. Erg aardig, gelijk de eerste avond dat hij hier was had hij ook avondeten voor mij gemaakt!

De Sauna Party van vorige week was erg gezellig, bijna alle exchange students waren er. Behalve de Polen, die hebben we nog bij geen enkel feestje gezien.. Dat is wel jammer, maar ze worden wel elke keer uitgenodigd.

Afgelopen weekend hebben we met een groepje (8 man/vrouw) een uur gebowld. Vanwege de omvang van de groep hebben we tweetallen gevormd zodat het wat sneller ging. Ik speelde samen met de Oostenrijker (Gregor). Het eerste potje hebben wij gewonnen en de tweede zijn we derde geworden, was een leuke avond! Na het bowlen zijn we naar één van de vele clubs gegaan, toen was de groep inmiddels gegroeid naar 13-14 man/vrouw. Het kost normaal 6-7 euro entree om die club binnen te komen, maar er werden flyers voor 'Free entry' naar beneden gegooid vanaf het terras, dat scheelde weer een paar euro's dus! Het is een erg dure tent in het weekend, bier kost dan 5 euro. Na een paar uurtjes, het was half 2 geloof ik, zijn we weer richting huis gegaan.

Zondag eerst lang uitgeslapen (natuurlijk) daarna even bezig geweest met huiswerk en vervolgens nog naar de sauna geweest. Ik moest maandag weer vroeg uit bed, dus heb het niet laat gemaakt.

Dinsdag begonnen we er dan eindelijk mee, klaar maken voor 'The Beer Olympics'. Wat we tot die avond wisten hierover was niet veel. Ondertussen was al wel bekend dat het weinig met bier te maken had maar dat het vooral te maken had met verkleden en leuke/gekke spelletjes. Het is een evenement georganiseerd voor alle eerstejaars studenten en de exchange students.

De basis van de outfits van de groepen die mee doen aan deze Olympics is een vuilniszak. Omdat wij maar één avond hadden (weinig tijd dus) en veel oud papier/dozen (bier koop je hier voornamelijk in blikjes en die zitten per 24 verpakt in een doos), kwam iemand op het idee om ons The Beer Knights of Drink-A-Lot te noemen. Hier ging iedereen mee akkoord en daarmee begonnen we met het knippen en plakken van de outfits! (Foto's van het resultaat zijn hieronder terug te vinden).

Naast de outfits moest je ook een vlag/spandoek en een lied hebben. Een vlag of spandoek is natuurlijk wel makkelijk te maken, maar een lied? We waren het er wel allemaal over eens dat we het beste een bestaand lied konden gebruiken en de tekst aanpassen. Na zo'n 20 tot 30 minuten verschillende ideeën aangehoord te hebben kwam iemand met een heel origineel (*kuch*) om 'What should we do with the drunken sailor' te gebruiken, maar dan 'Drunken beer knight' i.p.v. sailor. Bij gebrek aan tijd en betere ideeën is deze het geworden. Ondertussen had iedereen zijn/haar outfit klaar en ging (bijna) iedereen weer huiswaarts! Drie Duitsers, een Spanjaard en ik bleven nog even hangen bij de Engelsman om een voetbal wedstrijd te kijken (Tottenham - Bremen). Ik ben niet heel erg geïnteresseerd in voetbal maar omdat ik toch niets beters had te doen leek het me ook wel zo gezellig om nog even te blijven.

De volgende dag (woensdag) was het dan zo ver, de dag van The Beer Olympics! Het begon pas om 2 uur 's middags en we werden om half 2 verwacht op de verzamelplek bij de haven. Omdat niet iedereen van ons wist waar dat was hadden wij samen met degene die ons begeleidde afgesproken op het marktplein om één uur. Ik had die dag verder geen lessen, daarom had ik de wasmachine die ochtend voor een uurtje gereserveerd zodat ik mijn was weer kon doen.
Vervolgens nog even naar de winkel geweest voor wat drinken en eten die middag. Je moest namelijk je eigen drinken en eten meenemen. Eigenlijk iedereen nam bier mee (zou het daarom The Beer Olympics heten?). Maar omdat ik geen zin had om zoveel blikjes mee te nemen koos ik ervoor om een wodka/energy drink mix te maken. Dit resulteerde in twee halve liter flesjes met ongeveer 1/3 wodka en 2/3 energy. Dat zou me wel warm houden als het koud zou worden! (Ik zal jullie verdere verhalen die het gevolg hiervan waren besparen..)

Dan om half één was het zo ver, tas inpakken en op de fiets! Gregor en ik waren de eersten die er waren en het duurde even voordat iedereen er was. Om kwart over één ongeveer vertrokken we vanaf het marktplein naar de haven, dit was ongeveer 10 minuten lopen. Daar aangekomen waren bijna alle andere groepen er al. Het was duidelijk te zien dat sommige groepen veel tijd in hun outfits gestopt hebben! Er was o.a. een groep Minnie's en Mickey's (Mouse), een grote groep in lederhosen en een groep katten.

Even na half 2 was het tijd om te vertrekken naar de plek waar alles ging gebeuren! (De verzamelplek in de haven en de plek waar de spellen plaatsvonden heb ik aangegeven op een kaartje die is terug te vinden bij de foto's.) We vertrokken in één lange stoet zwaaiend met de vlaggen/spandoeken en ondertussen het zingen van onze liederen richting het eilandje.

In het midden van het eiland staat een vast podium met dak, wij moesten ons hiervoor verzamelen. Op het podium moesten alle tutors (begeleiders van de groepen) zich verzamelen en hier stond ook de organisatie van de Student Union. Elke student kreeg een kopje met wat drinken. Geen idee wat het was, geen van de andere studenten wist het en de organisatie wilde het niet vertellen.. Maar het leek op tomatensap met pijnboompitten. Het was op voordat wij aan de beurt, er was maar genoeg voor ongeveer 2/3 van alle studenten die er waren. De voorzitter van de Student Union hield een toespraak, maar dit was allemaal in het Fins dus daar hebben wij niet echt iets van meegekregen. Het leek alsof er een soort van eed afgelegd moest worden, iedereen hield twee vingers in de lucht en moest hem nazeggen. Ben na afloop vergeten te vragen wat het nou eigenlijk allemaal was, dus ik heb nog steeds geen idee.

Na het hele Finse verhaal was het tijd om te beginnen met de spellen!
Bij ons eerste onderdeel was het de bedoeling om met één of meerdere ledematen in een overall te gaan en vervolgens een rondje te gaan lopen. Je had drie minuten de tijd en het was toegestaan als 4 studenten elk één arm in de overall hadden, hiermee kreeg je dus 4 punten in één keer. Ik weet zo niet meer hoeveel punten we gehaald hebben, maar we hebben wel één van de overalls kapot gemaakt.. Iemand wilde al wegrennen terwijl de ander nog bezig was om haar been erin te krijgen, dat werkt natuurlijk niet!

Na deze uitdaging gingen we op naar het volgende onderdeel. Ik heb geen idee wat hier precies de bedoeling was, ik heb de uitleg gemist omdat ik iemand hielp om de outfit weer goed te krijgen. Er lag iemand op de grond en deed alsof ze ziek/dronken was en dan moest je volgens mij op een meest originele manier haar weer bij krijgen. Uiteindelijk werd ze door 2 man opgepakt en die liepen ermee weg terwijl één zei 'Let's bring her to my home, we'll find something there to wake her up!'. Hierbij kregen we 15 punten, ik heb geen idee hoeveel de andere groepen hebben gekregen dus of het goed is?

Het derde onderdeel was het spel Mölkky, dit is een Fins spel wat een beetje lijkt op bowlen alleen gebruik je houten paaltjes. Ik ga niet het hele spel uitleggen, daarvoor hebben we Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6lkky. Ze vroegen hierbij om 8 mensen en de rest moest wat naar achteren. De eerste vier deden het spel en daarna de andere vier, dachten wij. Nadat de eerste vier hadden gegooid bleek dat de andere vier een shot van een drankje moesten nemen (non alcohol), ze wisten zelf niet eens wat het precies was, 'it's everything'. En zo smaakte het ook, ik had namelijk het 'geluk' dat ik bij de laatste vier zat. Na hierna bijna mijn gehele fles water (de inhoud ervan dan) hebben opgedronken om de vieze smaak uit mijn mond te krijgen was het tijd voor het vierde onderdeel.

Ik weet de naam hiervan zo niet meer maar het principe was redelijk simpel. Twee lange touwen zaten in de knoop, het uiteinde van elk van deze twee touwen werd vastgeknoopt aan de hand/pols van iemand, dus vier mensen zaten vast. Deze werden ook geblinddoekt en hierna moesten de overige mensen van onze groep deze vier begeleiden om de twee touwen uit de knoop te halen, dit moest natuurlijk zo snel mogelijk! We hadden de touwen in 1 minuut en 53 seconden uit de knoop, de groep voor ons deed er langer over dus dit was redelijk goed vonden we zelf!

En toen begon het, de regen. Heel veel regen. Er is uiteindelijk 15 mm gevallen die middag, iedereen was doorweekt en koud. Een aantal meiden (en één franse jongen) stopten er eerder mee en gingen rond 4 uur naar huis toe vanwege het weer. Het vijfde onderdeel is voor een aantal mensen vast ook wel bekend. Je begon met een bekertje. Je moest 5 meter rennen, het bekertje afgeven aan iemand die het bekertje vulde met water, ondertussen moest jij met je voorhoofd op een stok die je vast hield 5 rondjes draaien. Hierna het bekertje weer aanpakken, terug naar het begin, het bekertje legen in een emmer en afgeven aan de volgende in de rij. Het leuke is dan natuurlijk na het draaien als iemand de verkeerde kant op loopt of valt, wat meteen resulteerde in nog natter en viezer! Hier hadden we 3 minuten voor en vervolgens hadden we ongeveer de emmer voor 3/4 gevuld.

Nu was het één na laatste spel. Drie ballonnen opblazen en deze op een meest originele manier weer kapot maken. De eerste ballon ging tijdens het opblazen al kapot, dat leverde dus geen punten op. De andere twee werden in uiterst merkwaardige standjes opgeblazen.. Er zijn volgens mij geen foto's van maar ik zal nog even rondvragen en zoeken, als ze er zijn dan zal ik ze zeker hier opzetten!
De twee meiden die de punten bij dit onderdeel gaven zeiden dat ze niet erg onder de indruk waren dus werden ze nog getrakteerd op een kus van een echte ridder (beer knight!) en daarna ook nog van een prinses (twee Duitse jongens en één Franse waren verkleed als prinses). Dit leverde uiteindelijk 10 punten op, weer hadden we geen idee of dit goed was maar punten zijn punten!

Dan het laatste onderdeel. Dit vond plaats op dezelfde plaats als het begin, voor het podium. We moesten in twee rijen naast elkaar gaan staan en een dans nadoen van degene op het podium, hierbij werden we beoordeeld op hoe goed we dit deden. De jongen uit Engeland (Dave) stond voor mij, hij zei gelijk al 'I'm going to hump the ground!'. Eh ja, veel succes. We stonden op fijn grind met veel waterplassen. Tijdens het begin zag ik hem niet omdat ik met mijn rug naar hem toe stond, maar toen ik mij omdraaide lag hij daadwerkelijk op de grond! (Is ergens terug te vinden tussen de foto's..)

Nou dit was het dan, dachten we. Kwam onze begeleider met de mededeling dat er nog één onderdeel was. Maar eerst kregen we lekker warme soep. Dat was heel erg welkom!

Dan het laatste onderdeel, ik heb geen idee waar we op beoordeeld werden. We moesten een stuk door het water lopen in twee rijen terwijl we ons lied zongen. Hierna was iedereen dus echt compleet doorweekt.. Dit was dus wel echt het laatste onderdeel. We kregen onze patch(zie vorig verhaal voor uitleg wat dat is als je het niet weet) voor de afterparty die avond/nacht en een patch dat we hadden meegedaan aan dit evenement.

Het was ondertussen 6 uur toen we weer aankwamen bij onze fietsen op het marktplein. Snel naar huis fietsen, natte kleren uit en een warme douche en warm eten. Daarna klaar maken voor de afterparty! Deze vond plaatst in dezelfde club als waar we het weekend ervoor waren. Op woensdag is alles 50% van de normale prijs, bier voor 2,50 dus! Een zeer leuke avond gehad!

Alle clubs sluiten hier om 4 uur en om half 4 gaat de muziek uit, lichten aan en word je geacht de club te verlaten. Eenmaal buiten was het alweer een kwartier verder.
Eén van de Duitse meiden vroeg vervolgens aan Dave 'Do you want to come home with me?'. Hij moest even denken en antwoordde 'No I'm just going to eat some pizza with Niels'. Na het horen van deze zin en het zien van de blik op haar gezicht lag ik ongeveer blauw van het lachen op de grond..
Op naar de pizzeria dus! Na de pizza was het maar eens tijd om naar huis te gaan, het was ongeveer half 5 voordat ik in bed lag die nacht.

De volgende dag had ik met iemand om half 2 afgesproken op school om bezig te gaan met een presentatie voor Finnish Society, deze moeten wij doen over 'the legal system of Finland'. Na het zien van de lijst met verschillende 'courts' hier in Finland wisten we allebei dat dit een eitje gaat worden! Met alleen het noemen hiervan en wat ze doen zijn we al wel 15 minuten bezig en de presentatie mag maximaal maar 20 minuten.

Om kwart over 3 was het tijd voor International Team Work, we zouden te horen krijgen in welke groep en team we zitten!
Ik zit in de tweede groep en in het hiking/sauna team. Dit houdt in dat ik samen met de rest van het team (één Duitser en 3 Aziaten) moet kijken welke routes we gaan lopen als we daar zijn en ook een programma moeten voorbereiden voor als het weer te slecht is om naar buiten te gaan. Hiernaast moeten we (als we gaan lopen) zorgen dat de first aid pakketjes mee gaan, dus een rugzak meenemen. Ook moeten we elke avond ervoor zorgen dat de sauna warm is, deze wordt nog ouderwets verhit dus met hout.
Het is allemaal niet erg veel werk, het neemt vooraf een paar uurtjes in beslag om de hiking routes te bekijken en te kiezen welke we nemen.

Die avond nog met een klein groepje de sauna in geweest en vervolgens een paar afleveringen Californication gekeken. De anderen gingen hierna door naar de kroeg maar ik ging richting bed, moest de volgende dag weer om 8.15 op school zijn.. Voor de rest vandaag niets bijzonders gedaan, behalve de halve middag bezig geweest met dit verhaal.

Voor morgen heb ik tot nu toe maar één ding gepland en dat is het zoeken naar goede wandelschoenen voor de Lapland trip. Daar kan je natuurlijk niet rondlopen op Nike's.. Ik heb een paar Finnen gevraagd om een paar winkels waar ik langs zou kunnen gaan hiervoor en ik heb ondertussen een lijstje van ongeveer vijf winkels. Nu nog hopen dat ze schoenen in mijn maat hebben of die kunnen bestellen.

Voor zondag is een pokernight gepland, er doen ongeveer 25 mensen mee dus dat worden meerdere rondes met een finale! Ben benieuwd naar het pokerniveau van de andere studenten hier.

  • 17 September 2010 - 14:39

    Linda:

    Leuk nielsje :d

    nu heb je eindelijk een keer een reactie van mij ;$


  • 17 September 2010 - 14:55

    Mr. T:

    Ik denk dat dat heerlijke drankje gewoon limonade met ijsklontjes was. Je bent het niet meer gewend, drankjes zonder alcohol!
    En ik vind die (later bijgevoegde !!) informatie over wodka een beetje magertjes. Ik spreek hier niet namens mijzelf, want het is uitgebreid in beeld geweest dat jij je daar in Finland als een beest hebt gedragen. Drank, drank en nog meer drank!

    Hehe, alle gekheid op een stokje. Mooi verhaal!

  • 17 September 2010 - 14:57

    Roos:

    Helemaal met Mr. T eens; alleen dat gekheid op een stokje klopt niet helemaal hoor, het is de waarheid!;D
    Haha havefun daar drankorgeltje! x

  • 17 September 2010 - 16:11

    Tim:

    Hoe zit het met de chicks daar dan :P

  • 17 September 2010 - 18:27

    Amanda:

    Nou hier is je lang verwachte reactie hoor! Beer Knight of Drink-A-Lot, eigenlijk had je geen betere naam kunnen bedenken. Deze past helemaal bij jou!

  • 18 September 2010 - 12:41

    Anneke:

    leuk verhaal weer;) Zo wordt je wel een echte student, hahaha, veel lol, drank en zo af en toe studeren! Have fun

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Actief sinds 19 Aug. 2010
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 24701

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2010 - 22 December 2010

Studeren in Finland

Landen bezocht: